4) MODEL ALTERNATIU AL NOU POUM DE CABRERA DE MAR
El Document Avenç de Poum, en el text presentat a informació pública per l'Ajuntament, fins el 27 d'abril de 2007, sintetitza els seus objectius generals en un esquema de 12 punts, després d’haver considerat els 25 escrits d’al·legació presentats durant el període de participació pública acordat el 16 de novembre de 2004, i amb l’intent explícit de corregir, en part, algunes de les consideracions i objectius que es formulaven inicialment.
Contraposat al esquema del Document d'Avenç, la POCC proposa un model alternatiu al nou Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Cabrera de Mar amb els següents objectius generals:
1) Reforçar les característiques pròpies de la personalitat en matèria urbanística del municipi –és a dir, com a centre residencial i de serveis de qualitat -, procurant un desenvolupament urbà moderat que s’ajusti a la capacitat de sustentació del territori, d’acord amb els imperatius del desenvolupament sostenible, així com l’oportú equilibri amb les necessitats dels diferents sectors econòmics del municipi.
Contraposat al esquema del Document d'Avenç, la POCC proposa un model alternatiu al nou Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Cabrera de Mar amb els següents objectius generals:
1) Reforçar les característiques pròpies de la personalitat en matèria urbanística del municipi –és a dir, com a centre residencial i de serveis de qualitat -, procurant un desenvolupament urbà moderat que s’ajusti a la capacitat de sustentació del territori, d’acord amb els imperatius del desenvolupament sostenible, així com l’oportú equilibri amb les necessitats dels diferents sectors econòmics del municipi.
2) Desistir de la tramitació del sector UNP3 (Horta de Can Carles) en sòl urbanitzable i del sector de Cal Conde en sòl urbà, retrocedint els tràmits practicats fins ara i sotmetent-los a les determinacions que resultin de la redacció del nou POUM.
3) Destinar tota la reserva futura de sòl a l’objectiu de completar el Sistema d’Habitatges Dotacionals Públics en 125 unitats en sòl urbanitzable més 65 unitats en sòl urbà. Caldrà preveure, a més, l’oportuna dotació del Sistema d’Equipaments Comunitaris amb els serveis tècnics associats, sense superar en el termini de 20 anys una població màxima de 5.400 habitants residents, que corresponen a la capacitat residencial resultant d’afegir, a la capacitat vacant en el sòl urbà i urbanitzable vigent actualment, la capacitat corresponent als nous habitatges de protecció pública projectats.
a). Aquesta població comportaria un increment de 1.430 habitants sobre el cens de 2004 (3.967 habitants) d’acord amb la projecció mitja que estima l’IDESCAT per a la comarca del Maresme. Aquest Organisme fixa un increment mitjà del 36% en un període 20 anys, percentatge molt inferior, per tant, al que proposa el DAP per el mateix període: 76%, corresponent a 3.000 habitants, que ultrapassa en més de dues vegades la projecció mitja de l’ IDESCAT. En aquesta projecció no està inclosa la part addicional de població temporal, que actualment s’estima en 1.739 habitants.
b). S’ha de tenir en compte que, descomptant les 232 unitats d’habitatge del sector “UNP3” i les 120 unitats previstes en el sector de “Cal Conde”, la capacitat residencial vacant en els sòls urbà i urbanitzable actuals és de 279 habitatges. Si a aquestes hi afegim les 65 noves unitats en sòl urbà i les 125 unitats més en sòl urbanitzable que es proposen, s’arribarà a un total de 469 nous habitatges, equivalents a un creixement de població de 1.430 habitants (34%) sobre el cens de 2004 (3.967 habitants), i per tant a una població municipal inferior a 5.400 habitants residents. No s’inclou en aquesta xifra la part addicional de 1.739 habitants de població temporal existent actualment, abans esmentats, que es proposa no incrementar.
4) Millorar la interconnexió viària dels diferents nuclis urbans, corregint els actuals defectes d’accessibilitat entre sí i amb la xarxa viària bàsica, i resoldre les mancances d’aparcament.
5) Recuperar els espais fluvials de les rieres i dels torrents del municipi, aprofitant les zones de servitud de la riera de Cabrera, del torrent dels Molins i del torrent dels Vinyals per a interconnectar mitjançant itineraris de vianants, bicicletes i motoritzat la platja, el casc urbà de Cabrera, el nucli del Pla de l’Avellà i una zona de nova creació destinada a equipaments esportius i a activitats comercials i de lleure vinculades amb la natura i el sector agrícola, com element que permeti cohesionar la vida ciutadana quotidiana d’ambdós nuclis de població.
6) Recuperar i transformar la façana marítima com a gran espai de lleure i d’activitats i serveis amb dotacions diverses.
7) Respectar i difondre el llegat arqueològic, potenciant un turisme de qualitat que sigui dinamitzador de l’economia en els seus aspectes comercials, gastronòmics i lúdics.
8) Ordenar els usos en sòl agrícola, impulsant la dotació de serveis relacionats amb l’activitat agrícola amb la finalitat d’evitar l’establiment d’activitats marginals i de garantir la viabilitat de les explotacions i la millora del medi rural.
9) Definir les reserves de sòl per a les xarxes de transport públic local i comarcal, tot evitant el consum excessiu de sòl i tenint en compte el seu impacte ambiental.
10) Delimitar els polígons d’actuació urbanística en funció de les circumstàncies d’urbanització i consolidació urbana.
11) Reforçar la protecció actual del PEIN mitjançant una estricta ordenació d’usos i d’activitats en una franja perimetral mínima de 500 m al voltant del massís de Burriac i els seus entorns.
12) Establir els paràmetres d’ordre urbanístic que permetin millorar la qualitat ambiental i el desenvolupament sostenible del municipi, tot aprofitant l’aplicació de les noves tecnologies d’estalvi energètic i de sostres solars tèrmics i fotovoltaics en els nous edificis, així com les d’aprofitament d’aigües pluvials i de reutilització dels recursos hídrics.
<< Home