2) Anàlisi del context del nou POUM
En aquest punt convé plantejar les següents qüestions:
Per què no s’ha actualitzat el DAP (Document d'Avenç del POUM), redactat el 2005 abans de presentar-lo a informació pública?
Pretén ara el Consistori traslladar a les proximitats del casc urbà l’operació urbanística que no ha pogut desenvolupar a la costa?
Per què no es compten els 120 nous habitatges de Cal Conde?
El DAP proposa un increment de 3.000 nous habitants en 20 anys. S’entén que es refereix a la població de 1ª residència, però el DAP no diu si preveu construir també més habitatges de 2ª residencia.
Per què no s’ha actualitzat el DAP (Document d'Avenç del POUM), redactat el 2005 abans de presentar-lo a informació pública?
Pretén ara el Consistori traslladar a les proximitats del casc urbà l’operació urbanística que no ha pogut desenvolupar a la costa?
Per què no es compten els 120 nous habitatges de Cal Conde?
El DAP proposa un increment de 3.000 nous habitants en 20 anys. S’entén que es refereix a la població de 1ª residència, però el DAP no diu si preveu construir també més habitatges de 2ª residencia.
Quan sòl addicional preveu reservar per a nous habitatges? Quina part d’aquest sòl destinarà a habitatge de protecció oficial?
Considerant afegides les promocions de Can Carles i de Cal Conde a les estimacions del DAP, la capacitat resident encara disponible en el sòl reservat en el planejament actual és de 631 habitatges, equivalent a un increment de població de 1.924 habitants (631 x 3,05 = 1.924). Vol això dir que, per allotjar els 1.076 habitants que falten per arribar als 3.000 que proposa el DAP es reservarà estrictament el sòl necessari per a construir els 353 nous habitatges addicionals necessaris o, es pensa reservar més sòl?
Si tal com proposa el DAP, el nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal es planteja per assumir aquest fort creixement de població, i considerant que aquest només té possibilitat de desenvolupar-se per sobre de l’autopista, l’ampliació de la futura urbanització a Cabrera pressionarà bàsicament sobre els sectors limítrofes del casc urbà per la seva façana meridional, modificant radical i de manera irreparable la fesomia del poble i, substancialment, el paisatge que es divisa a l’entrar per l’ Avinguda Onze de Setembre, afectant també de forma negativa la seva vialitat.
A més, si el nou sistema viari es desenvolupa seguint l’estructura que reflexen els plànols del DAP, comportarà la total desaparició del torrent de Ca l’Ignasi, un dels pocs que encara queden a centre-vila i significarà probablement també el soterrament del tram urbà de la riera de Cabrera.
Hem de deduir, per tant, que el Consistori ha optat decididament per ofertar tot el sòl agrícola que queda pel damunt de l’autopista per a aprofitar la demanda de residència, bàsicament de renda lliure, que genera el moviment migratori provinent de la capital, més que apostar per la promoció de vivenda de protecció oficial.
No es veu doncs en aquest POUM altra cosa que un interès especulatiu i financer de generar plusvàlues urbanístiques, confirmant la tendència seguida per les modificacions puntuals del Pla General de 1992, tramitades per l’actual Consistori en els sectors de Can Carles i de Cal Conde.
Si s’arriba a desenvolupar amb aquestes característiques, un projecte de tal abast significarà una transformació radical de l’actual model de vida urbana que gaudeixen els veïns de Cabrera, tot i que l’operació es pretengui justificar en funció de la demanda de vivenda de protecció social dels seus habitants, quant el cert és que el creixement urbà que es vol posar en marxa supera en més de vuit vegades el creixement vegetatiu de la seva població.
<< Home